Jul 5, 2012

3 Years Get Along....

Assalamualaikum readers and mates.....

Hi! I'm newbie! it's a bit awkward actually to write while there's another outstanding bloggers out there... okay, I mean our classmates =) sure you guys knows them well....heee~
Basically, i just want to remind you guys our 3rd anniversary. It's on July 13. Since everyone are busying bussinessing, camping... I'm pretty sure.. again, we're x going to celebrate it T_T.  To be truthful, Yes.. I'm frustrating! well.. people change, life also change. Okay, forget about most wanted jamuan...

Mates, I plan a trip to Langkawi end of this semester. Well... jomlaaa, kn dh nk praktikum next sem! final sem of happiness kot ni... =) okay, nmpak mcm desperate sgt kann ...

Teringin nk bergmbar dgn korang kt sini =)


Ohhh.. okay, I'm pretty sure some of you mesti xde masa nk create semester's album like what I do kann! So, here's I share with you all  some moments yg pernah wujud along last semester.

sketching and brainstorming


final touch up
We won!

Our 1st Field Trip
unplanned jamuan but fun!
  
sila terliur cepatt!


well.. there's more actually =) no worries, I'd burn into cd each end of semester... sape nk pnjm okay je, i'm x going to charge you unless it broken or lost! I know you guys well rasanya... always misplace n forgetful =) opps, sorry to airing this out loud!! heee~ 

p/s: mates, save up your expenses okay... kot2 la Langkawi comes true! 




Feb 5, 2012

Bukan semudah ABC

Assalamualaikum to all readers and bloggers!

Alhamdulillah, hati ini dijentik untuk berkongsi salah satu penulisan yang dibaca. InshaAllah moga perkongsian saya pada kali ini sama-sama memberi kekuatan kepada kita untuk terus melebarkan sayap dakwah tanpa mengenal erti penat lelah. Perkongsian kali ini juga peringatan buat diri saya sendiri yang kadang-kala mudah kecewa sehingga terlintas di hati putus asa dalam meneruskan mujahadah cinta Allah. Nauzubillah! Moga perisai kekuatan CINTA ALLAH yang dibina untuk meneruskan misi ini tidak dihancurkan! Ameen. 
 

Kawan-kawan, dalam melangkah, terkadang terasa lemah kaki yang diatur. Terasa letih tubuh yang menanggung. Namun, langkah harus diteruskan demi sebuah perjuangan. Ya, kerana agama dan redha Allah, hati dan kaki ini terus jalan seiring menyusuri denai dakwah. 
 

Keluhan dan rungutan dalam melakukan kerja-kerja Islam tidak seharusnya terpacul dari mulut kita. Sepatutnya kita malu untuk berkira setelah segala nikmat Allah limpah ruahkan kepada kita tanpa meminta kita membayarnya walau sebesar zarah sekalipun.

Tanyakan pada diri, "letihkah kau bekerja dalam islam? 
Bosankah kau untuk berjuang?"

Ya, setiap apa yg kita lakukan sama ada kecil atau besar perlukan kesabaran. Kerana jika tanpa sabar dalam memenuhinya, datanglah rasa jemu memagut hati supaya meninggalkan kerja-kerja untuk islam ini. Bukankah Allah sudah awal-awal lagi menitipkan kepada kita melalui pesan Luqman kepada anaknya dalam surah Luqman:ayat 17

Maksudnya: "wahai anakku, laksanakanlah solat dan suruhlah (manusia) berbuat yang makruf dan cegahlah (mereka) dari yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk perkara yang penting."

Apabila memerlukan kesabaran, tentulah perkara itu sukar dan akan menghadapi cabaran. Tiada perjuangan yang manis dari awal hingga akhir. Tiada pengorbanan yang dirasakan ringan. Kerana perjuangan itu bukan semudah ABC. 

Jika disusuri sirah di mana jalan dakwah yang baginda lalui juga bukanlah ditaburi dengan bunga-bunga kesenangan. Tetapi baginda setiap hari ditohmah dan dihina kaum Quraisy yang menentang wasilah agama yang dibawa oleh baginda. Bayangkan seorang nabi dilempar dengan najis. Namun, baginda tetap sabar dan tidak marah kerana diperlakukan demikian. Untuk tawar hati dengan mad'u, jauh sekali.

Tapi kita hari ini tidak pernah dijentik sekalipun dalam berdakwah, tapi sudah berputus asa. Apalah sangat dugaan kita berbanding Rasulullah, kekasih Allah. Sebaliknya kita mencontohi Rasulullah akan keperibadian baginda yang mulia. Itulah cabaran pejuang.

Apabila kita sudah tahu perjuangan itu sukar, persiapkanlah diri. Ibadah. Thaqafah. Dan yang lain-lainnya juga. Biar kita payah, asalkan perjuangan terus didakap kemas. Kerana perjuangan itu bukan semudah ABC, lalu menjadi kewajipan untuk kita bersiap sedia dari segenap segi. Ayuh kita buru syahid di jalan Allah. Bukannya melarikan diri kerana gentar dan lebih rela digelar pengecut. 
 
MUHASABAH DIRI :)
Ayuh. Kembalikan kegemilangan islam. Allahu Akhbar!

Copy-> Paste-> Edit-> Dari: SUMBER ARTIKEL : ILUVISLAM-TAZKIRAH-DAKWAH

Oct 12, 2011

Kisah Lelaki, Kucing dan Ahli Sufi

Bismillahhirrohmanirrahim...
Alhamdulillahhi robbil 'alamin wassolaatu wassalaamu 'ala ashrofil anbiyaa iwal mursalin wa 'ala alihi wa sohbihi ajma'in.

Segala pujian hanya untuk yang memberi kita untuk terus hidup sehingga saat ini. Selawat dan salam ke atas junjungan tercinta, Nabi Muhammad S.A.W. Sollu 'alaih. Assalamu'alaikum sahabat-sahabat yang dikasihi, keif halukum? Arju 'alaikum bissihhat wal 'afiyah daiman, inshaALLAH... Awwalan, ana asifah jiddan jiddan sebab inilah pertama kali ana "menyemakkan" diri dalam blog  ni. Maaf sangat-sangat. Bukannya tak nak update tapi sebab tak tau nak update apa. Lagipun, banyak hal yang mesti diutamakan dahulu. Jadi, inilah yang mampu ana kongsikan. ^_^

InshaALLAH, ana nak berkongsi tentang "Kisah Lelaki, Kucing dan Ahli Sufi" untuk "entry" kali ni. Sila baca kisah ini dengan penuh penghayatan ye... Selamat membaca... :)

Auchak!

Alkisah pun bermula...

Telah datang seorang ahli sufi di hadapan rumah seorang lelaki. Ahli sufi itu terkejut apabila mendapati lelaki itu sedang memukul seekor kucing. Ahli sufi bertanya kepada lelaki tersebut "Kenapa kamu pukul kucing yg lemah ini...???"


Jawab lelaki tersebut, "Aku telah menjumpainya di sebuah lorong ketika ia dalam keadaan yg tersangat lemah dan kesejukan. Kemudian, aku mengambilnya dan memberinya makanan serta minuman. Aku pelihara sehingga ia benar-benar sihat tetapi apabila sihat, ia membuang najis di merata tempat di rumahku."

Kemudian berkatalah ahli sufi, "Ini sebenarnya peringatan dan tamsilan antara kita dengan ALLAH. Dia telah memelihara kita sejak dari kecil yang tersangat lemah dan dhaif. Lalu, ALLAH beri kita makan, pakaian dan segala-galanya tetapi setelah begitu banyak kebaikan dan nikmat ALLAH yang kita kecapi, kita derhaka kepadaNYA. Lihatlah betapa baiknya dan rahmatnya ALLAH, walaupun kita derhaka kepadaNYA, Dia masih belum menyiksa atau memukul kita dengan azabNYA."

Kemudian beredarlah ahli sufi dan beristighfarlah lelaki tersebut kerana mengenangkan dosa-dosanya terhadap Allah. Jika ia lambat diperingatkan oleh ahli sufi itu, sudah tentu dipertanggungjawabkan atas kesalahannya di mahkamah Allah kelak kerana percubaan mendera kucingnya.

*********
Kesimpulan: Hmm, ana sendiri pun akui ana pernah jugak terlibat dalam "gejala yang tak sihat" ni. Tula, orang kata senang cakap je tapi susah nak laksanakan. Kadang-kadang, asyik sangat dengan hal dunia sampai lupa ada satu lagi dunia yang tengah menanti. Pernah alami tak? ALLAH tak pernah lupa akan tugasNya kepada kita, tapi kita? ALLAH bagi kita rezeki contohnya makanan, sebut ALHAMDULILLAH tak? Entah-entah. baca BISMILLAH pun tak tentu lagi. Ya ALLAH, apa nak jadi dengan hambaMu ini? Semoga kita tak terus leka lagi, dunia pun dah semakin tenat ni. Banyak sangat bencana dah menimpa dunia... Salah siapa? Kita jugakkan? ASTAGHFIRULLAH...

Sila renungkan maksud ayat 17 dari Surah al-Isra' ini;

Maksudnya: Dan berapa ramai yang telah kami hancurkan kurun-kurun terdahulu sebelum Nabi Nuh dan cukuplah dengan Tuhan engkau dengan dosa-dosa hamba-hambaNya sangat mengetahui dan sangat melihat.

Itulah tanda-tanda peringatan dari ALLAH buat kita sebenarnya, sedar tak? Alhamdulillah kalau dah sedar, jom sama-sama "top up" apa yang patut. Kalau tak sedar-sedar lagi, tak taulah nak kata apa. Sila cepat-cepat SEDARkan diri ye. 


"DUNIA SEMAKIN TUA"
Ma'assalamah wa ilal liqo'.... :)

Aug 13, 2011

~ DURIAN at PULAKO ~ 9 Julai 2011

Alhamdulillah... sekali lagi kita dijamu dengan hidangan yang begitu lazat..9 Julai 2011, sahabat kita, AMIRAH dengan berbesar hatinya menghadiahkan rakan-rakan sekelasnya "Durian & Rambutan" yang sedap-sedap belaka.. ;) Apalagi, siapa yang bertuah saja ketika itu dapat menikmati rasa Durian Jeniang ni.. Kami beramai-ramai ke Pulako untuk menikmati durian & rambutan Jeniang, sebab kalau makan di Pulako tak berlaku 'pencemaran udara' :) Setelah itu, kami beramai-ramai bergotong royong membersihkan kawasan PULAKO.. Thanks a lot mira!







ThE BloG LisT